Med jämna mellanrum sätter jag ihop webbplatser. Ibland åt mig själv, ibland åt kunder som vill ha en webbsida eller kampanjsida. Ibland åt en vän som vill ha en blogg. Nästan alltid faller valet på WordPress. Mycket för att jag kan plattformen utan och innan – men även för att den har allt man normalt sett behöver och går att forma efter behov med mängder av plugins.

Jag tänkte i en serie av inlägg tipsa om bra sätt att konfigurera WordPress och undvika vanliga fallgropar.

Del 1: WordPress – statistik och besökare

För att mäta hur många besökare en sida får använder jag (nästan) alltid Google Analytics. Det enda som egentligen krävs är att registrera ett konto och lägga in en kodsnutt överst på sidan, det går utmärkt att göra utan ett plugin, men jag föredrar oftast att sköta allt via ett plugin eftersom det är tidseffektivare när det kommer till att lägga in avancerade funktioner.

Google Analytics

Google Analytics

För inte alltför längesedan uppdaterades Google Analytics med den asynkrona koden, du som har haft samma Google Analytics kod på din sida i några år har antagligen den gamla versionen och inlagd längst ner på sidan istället för högst upp mellan <head> taggarna. Skillnaden på den gamla och den nya är att statistik scriptet laddas parallelt, samtidigt som andra element på sidan, istället för att ett element måste laddas klart, och under tiden väntar detta på att det ska bli klart innan laddande av nästa startar.

De flesta plugins lägger koden rätt, men det finns även flera som inte gör det. En hel del av de plugins som visas när du söker efter t ex ”Google Analytics” förfaller, uppdateras inte längre – dessa vill du undvika. Jag har även hittat plugins för just detta som stoppar in onödig kod på din webbplats med ”gömda” länkar tillbaka till mer eller mindre skumma sidor – dessa vill du också undvika att bjuda på link-juice. Jag tycker det kan vara helt ok att utvecklaren av ett bra plugin ber om att få en länk, men då ska det stå tydligt och inte gömt.

Jag använder Google Analytics for WordPress by Yoast, det har allt jag behöver och lägger in kod så att man kan mäta utgående klick som jag ofta vill när jag sätter dessa som goals för målmätning.

Mäta utgående klick

På många av de sidor jag sköter eller utvecklar sker åtminstone vissa händelser eller konverteringar på en extern webbplats, och dessa vill jag mäta och sätta ett värde på.

Det kan vara alltifrån utgående klick till en enkel kampanjsida eller klick i en bokningsdialog till ett resebolag eller en hotellkedja. Att mäta dessa utgående klick var tidigare lite smått krångligt och ibland tidsödande då man fick tagga de utgående länkarna, och de visades då i Google Analytics som sidvisningar av en intern sida fast att de egentligen inte var det. Med den nyare versionen av Analytics kan du mäta dessa som events, och med pluginet ovan från Yoast aktiverar du enkelt detta under avancerade inställningar.

De sidor som innehåller utgående länkar till produkter som t ex webbshoppar säljer är ett exempel på utgående klick jag vill mäta, och sätta ett värde på. Jag vill helst inte sätta ”nofollow” på dessa länkar, men jag vill heller inte att sökmotorernas robotar följer länken om det är en länk via ett affiliatenätverk.

Att maskera den utgående länken

Oerhört användbart om man har länkar till affiliatenätverk och inte vill att sökmotorer ska bli påverkade av vart länken leder.

Jag maskerar den utgående länken genom att göra en 301 redirect på en intern länk, i robots.txt stänger jag sedan ute sökmotorerna från all trafik via en virtuell folder. I Google Analytics pluginets avancerade inställningar lägger jag in att all trafik via den virtuella foldern ska räknas som utgående trafik – vilket det också är. Nu kan jag sätta Event-tracking på det utgående klicket samtidigt som jag undviker att avslöja vart länken leder innan man klickat och du bjuder inte heller bort någon länk kraft på detta sätt.

För att stänga ute sökmotorer från en virtuell mapp som i exemplet ovan redigerar du filen robots.txt, eller skapar en vanlig text fil med det namnet om den inte redan finns. Den laddas upp i dokumentrooten på din server. Läs mer om hur robots.txt fungerar här. För att göra snygga 301 redirects är det filen .htaccess (Linux varianter) eller htaccess.txt (Windows server) som du ska redigera.

I nästa del tänkte jag berätta om SEO tips för WordPress, men vill du redan nu börja maskera dina länkar som ovan så har du nytta av det plugin jag ofta använder. SEO Ultimate.

Med SEO Ultimate kan du 301:a och maskera dina utgående länkar enkelt direkt från vyn redigera inlägg eller sida utan att behöva röra varken .htaccess eller robots.txt filerna.

SEO Ultimate

Ladda ner och läs mer här: SEO Ultimate by SEO design solutions. Råkar du redan ha ett SEO Plugin, men vill testa detta så missa inte SEO Data Transporter som med ett enkelt klick migrerar alla dina SEO inställningar!

 

 

Lämna ett svar